Referat 2014

Thomas Johnsson i Extremadura

Ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningarna i Ängelholm, Bjäre, Örkelljunga, Klippan och Söderåsen samt Studiefrämjandet och Kullabygdens Ornitologiska Förening.

Till Trujillo, nationalparken Monfragüe, Gredosbergen och den fantastiska rovfågelklippan Pena Falcon tog Thomas Johnsson oss med när han föreläste på Ängelholms bibliotek den 20 november. Alla platserna ligger i den autonoma regionen Extremadura i västra Spanien, på gränsen till Portugal.

Vi var i det här fallet ca 70 personer från Naturskyddsföreningarna i nordväst, från Studiefrämjandet och från KOF – ännu ett lyckat arrangemang i det nyligen påbörjade samarbetet föreningarna emellan.

Thomas guidade oss mellan stora flockar av gamar, mellan biätare och härfåglar, stensparvar och svarthakade buskskvättor. Men det var inte bara fåglar som fastnat i Thomas kamera – flera fjärilar och ännu fler växter fick vi njuta av och dessutom lära oss att de i de stora glesa skogarna av kork- och stenekar (Dehesa) övervintrar stora delar av vårt nordiska tranbestånd.

God mat och dito dryck avslutade Thomas och hans hustru Jolas skådardagar. Vi fick lära oss att tapas är ett samlingsnamn för smårätter som härrör från Spanien, men har influenser från hela Medelhavet. Namnet kommer från verbet tapar, som kan översättas med ”att täcka”, som i att lägga på ett lock. Det sägs att man förr i världen hade problem med flugor och insekter i barerna och helt enkelt täckte över ett stop med vin med ett litet fat som man la lite skinka och andra smårätter på.

Läs mer om Thomas resor och se många av hans fina bilder på www.clangula.se

Text och foto: Thomas Wallin

Filbornaverket

I samarbete med Svenska Turistföreningen Bjäre-Åsbo gjorde Naturskyddsföreningen onsdag den 19 november en utflykt till Filbornaverket, ett av Europas modernaste värmekraftverk, där man omvandlar energin i restavfall till el och värme. Verket presenterades proffsigt av en informatör för tretton intresserade deltagare på eftermiddagen.

Rapport: Bo-Gunnar Edström

Varför lyssna på Naturmorgon när man kan gå ut själv?

Ett 70-tal personer kom till Stadsbiblioteket i Ängelholm måndagen den 6 oktober för att höra Lasse Willén svara på frågan Varför lyssna på Naturmorgon när man kan gå ut själv? Arrangemanget var ännu ett i raden av samarbeten mellan Naturskyddsföreningarna i Ängelholm, Bjäre, Örkelljunga, Klippan och Söderåsen samt KOF och Studiefrämjandet.

Lasse är en välkänd radioröst i Naturmorgon om lördagarna i radions P1. Han berättade att han började sin bana som fältbiolog i Småland och att han och hans kollegor sänt programmet över 1 200 gånger under 25 år.

Lasse tog oss med till platser och upplevelser som han gjort reportage ifrån. Det gällde allt från tumlare vid Kullaberg, grönfläckiga paddor på Öland, tama fiskgjusar i Stockholms skärgård och fjällrävar i Lappland. Han lät oss också lyssna till tidiga föregångare som Erik Rosenberg, Nils Linnman och Jan Danielsson. Kvällen avslutades med några anekdoter om hur det kan gå till utanför sändning när tekniken strular.

Efter att ha fått förmånen att lyssna på och lära känna Lasse blir det säkert för många ännu trevligare att lyssna på Naturmorgon – antingen i direktsändning på lördagarna kl 6.10 eller i efterhand på webben. Tack Lasse för en trevlig och entusiasmerande kväll!

Text och foto: Thomas Wallin

Skälderviksstrandens flora 31 augusti

Skärblad
Skärblad i Skäldervikens hamn. Foto Ove Torgny.

Den regniga förmiddagen avhöll förmodligen åtskilliga från att följa med på Naturskyddsföreningens floravandring i Skälderviken, från Skånemarin till hamnpirarna. De nio tappra deltagarna fick dock sin belöning, dels genom att regnet upphörde, och dels genom Ann-Louise Anderssons och Martin Löfdals pedagogiska och välförberedda information om de växter som fanns att se. Vi fick lära oss att korsblommiga växter kan se ut nästan hur som helst: sumpfränens gula blommor och korvformade frukter, marviolens violetta skönhet, lommens herdeväskor (det latinska artnamnet Capsella bursa-pastoris betyder just ”herdeväska” och syftar på frökapselns form) – alla hör de till den korsblommiga kålfamiljen. Vresrosen är visserligen planterad som sandbindare, men gräsen sandrör och strandråg är bättre sådana, och har inte alls den undanträngningseffekt på andra växter som vresrosorna har. Och den stora rariteten i området är förstås skärbladetsom har en av sina få svenska växtplatser just här, i Skäldervikens hamn.

47 arter noterades (och då hoppade vi ändå över alla gräs förutom sandrör och strandråg). Bland dessa fanns, utöver ovan nämnda: trift, sodaört, humlelusern, harklöver, äkta johannesört, hårgängel, humle (både han- och honplantor), kanadabinka, såpnejlika, oxtunga, nattljus, två arter kungsljus, sandvita, bocktörne, vitblära, väddklint och blåeld.

Johan Brinck

Krabbmetartävling 16 augusti i Vejbystrand

foto: Bo-Gunnar Edström

krabbmetning

Vinden slet hårt i jackorna och regnet hängde i luften men nästan 20 barn
med föräldrar/far- och morföräldrar trotsade vädrets makter för att fiska
krabbor. Några barn var i det närmaste proffsfiskare, andra var nybörjare
men krabborna brydde sig inte om vilket. När tävlingstiden gått ut visade
det sig att 184 små och stora strandkrabbor hade tagits upp med allehanda
olika lockbeten; fiskhuvuden, musslor, räkor, rökt skinka, korv. Största
krabban mätte 6,6 cm över skölden och fångades av Signe Holgersson
Störst antal,  39 st,  fångades av  Thea Carlsson som tävlade i klassen för ”Barn med vuxens hjälp”. I klassen ”Barn upptill 11 år” vanns av Noah Carlsson som fångade 38 krabbor. Bedömare, rådgivare och rapportör var marinbiolog Kristin Johansson.

Ängens dag 3 augusti

Dagen började med åska och hällande regn, men lagom till ankomsten till Lafogdakärret klarnade det upp, och det var riktigt våtvarmt när vi arbetade med liar, krattor och grensax.

foto (med självutlösare): Bo-Gunnar Edström

Slåtter Lafogdakärret

Med markägarens medgivande öppnade Naturskyddsföreningen i början av 2000-talet en del av Lafogdakärret,  väster om Skillinge. Buskar och sly togs bort, medan alar och någon ek och ask står kvar. Föreningen har därefter slagit den gamla betesmarken varje år. Grönvit nattviol, gullpudra, långsvingel, ormbär och fackelblomster finns i större eller mindre utsträckning. Längs bäcken finns aklejruta. Ormvråk och glada häckar i kärret.

Naturnatten 5 juni

En vacker kväll vid Tullakrok, med det stillsamma mullret från en studentfirande stad runtom kring! Thomas Johansson, en riktig fladdermusentusiast, berättade engagerat och intensivt om en spännande djurfamilj, och med hjälp av Thomas redskap kunde vi konstatera närvaron av tre olika arter: två över Rönneå och en bland träden och gläntorna uppe på land.

mobilfoto: Kristin Johansson

fladdermusexk

Fågelsång i Kronoskogen 25 maj.

Det blev en solig och varm kväll, nästan helt vindstilla, men gott om mygg och knott.

Kl 18, med 12 deltagare, gick vi samma runda som den  3 maj, dvs  fågeldammarna-rymdmonumentet-skjutbanan-Sibirienparkeringen. Redan vid start hörde vi bofink och Svarthätta.

Löv-, gran- och grönsångarna hördes under vandringen på nära håll men det var svårt att få syn på fåglarna i den täta grönskan. Detsamma gällde en Svartvit flugsnappare som hördes men inte syntes.

En Nötväcka visade sig en kort stund liksom talgoxe och blåmes. Koltrastarna överröstade det mesta men på slutet av rundan fick vi höra en Taltrast.

På rundan kl 21, med nio deltagare, hade den Svartvita flugsnapparen tystnat och Nötväckan syntes inte längre till men nu hade det blivit bättre fart på kvällssångarna som Taltrast och Rödhake. Vi hörde också minst en Gärdsmyg.

Höjdpunkten var ändå Morkullornas uppvisning. Efter en stunds väntan i skymningen under allt intensivare myggattacker fick till slut se och höra  Morkullor på nära håll. Minst två Morkullor visade sig i spelflygt.

Efter rundan i Sibirienskogen åkte vi till Vegeholmsskogen där vi  vid 22:30 tiden fick se och höra vår kommunfågel Nattskärran. Bättre avslutning på kvällen kunde det knappast bli.

CIMG1905 Fågelguidning 007

Fågelskådningens dag 4 maj

Fågelskådningens dag firades i Sibirien! Jan-Erik Bengtsson ledde tre vandringar, kl 10, 14 och 18, genom det privata fågelreservatet, förbi Sjöhusen och ufo-platsen och tillbaka. Sammanlagt deltog ca 35 intresserade, som fick lära sig känna igen eller repetera fågelläten. Bofink och lövsångare kunde pedagogiskt jämföras. Rödstjärt och svartvit flugsnappare fanns också. Trädkryparen hördes inte, men syntes! Nötväckorna var pigga, särskilt på den sista vandringen. Gransångaren lät  höra sitt silt-salt-salt-silt-silt-salt, samtidigt som vi oroade en svarthätta. På kvällen hördes också sothönan i de väl igenväxta reservatsdammarna.

2014-05-04 18.11.58

Bofinken och lövsångaren sjöng i kvällningen vid Sibirien. Mobilfoto: Johan Brinck

Solceller på högvarv 29 april

I strålande solsken visade Bo-Gunnar Edström sin solcellsanläggning på villataket, som nu arit i drift i snart ett år.  Ett tiotal intresserade fick en genomgång av anläggningen. Kommunens energirådgivare Carola Jarnung informerade om solcellsbidrag.  Det går bra att kontakta Bo-Gunnar om man missade detta tillfälle eller vill veta mera 0431/184 63.

Röjning i Lafogdaskogen

För femtonde året fortsätter vi arbetet med att hålla en bit fuktig gammal betesmark öppen. Platsen ligger i Lafogdaskogen, några hundra meter nedströms Hunserödsbäcken från Lafogdabron i Skillingeskogen. Idag, 13 april, var vi fem personer som vårstädade: plockade bort nerfallna grenar och kvistar, räfsade bort det grövsta och klippte bort rotskott. Vi har tidigare sett gullpudra strax utanför ytan, men idag såg vi den för första gången på själva området. Ett häckande ormvråkspar har bo i en trädtopp, och gransångaren underhöll oss.

Gullpudra

Gullpudran i blom. Foto: Bo-Gunnar Edström.

Klädbytardagen 2014

Den stora Klädbytardagen ordnades på många orter i landet den 5 april.  Också i Ängelholm där många bytessugna samlades i hörsalen på Stadsbiblioteket. Trots ett något färre antal besökare i år än förra året ringlade kön utanför när bytet startade. Först till kvarn gäller verkligen i detta sammanhang. Stämningen var god blad klädstängerna och i provrummet. 49 personer bytte till sig 124 nya plagg; kjolar, jackor, byxor, klänningar, barnkläder, skor, väskor…

Många tog till sig budskapet att 1 kg kläder ger upphov till 10.000 l vattenförbrukning, 2,7 kg kemikalier och 15 kg koldioxid. Här finns att spara både för miljön och plånboken.

Årsmöte den 30 mars på Dagmar Glemme Art Centre

Gör ett besök hos Dagmar Glemme. Vi är glada över att vi valde denna konstfulla plats för vårt årsmöte och att  vi fick njuta  av allt sevärt både ute och inne.

Årsmötet avlöpte som väntat med inval av ett par nya ledamöter i styrelsen; Johan Ericsson, student i Lund och Martin Löfdahl, biolog.  Joachim Falck och Sissi Carserud avtackades. Leif Hellmin lämnade styrelsen redan i höstas för flytt till Stockholm.

Earth Hour 29 mars

Det blev en nästan magisk stämning på Stortorget när belysningen släcktes 20.30 på lördagsvällen. Hundratalet facklor och stearinljus både värmde och  lyste upp de drygt 200 besökarna. Scouterna gräddade våfflor över öppen vedeld och Lila Gatubandet spelade folkmusik från när och fjärran. En fascinerande eldshow avslutade den stämningsfulla timman.

Dagfjärilar med Lars Pettersson

Text: Carina Palm och Thomas Wallin
Mobilfoto: Thomas Wallin

Många naturnjutare som börjat som fågelskådare har under de senaste åren även börjat intressera sig för fjärilar och/eller trollsländor. Ca 60 av dessa mötte upp på stadsbiblioteket i Ängelholm den 25 mars när Lars Pettersson från Lund på ett initierat och medryckande sätt informerade om fjärilar och fjärilsövervakning. Arrangemanget var ett samarbete mellan Naturskyddsföreningarna i Ängelholm, Klippan, Bjäre och Söderåsen samt Studiefrämjandet och KOF.

Lars är till vardags forskare på Biologiska institutionen vid Lunds universitet. Sedan 2010 är han samordnare i ett rikstäckande projekt om dagfjärilar, Svensk Dagfjärilsövervakning. Projektet är en långsiktig satsning som utgör en del av Naturvårdsverkets program för miljöövervakning. Resultaten används både inom naturvården och i vetenskapliga sammanhang.

Lars berättade att syftet med fjärilsövervakningen är att inventera ett stort antal platser år efter år för att få en bild av eventuella förändringar i fjärilsfaunan. 2013 noterades hela 65 800 fjärilar av ett drygt åttiotal arter. Han visade också på att en del arter klarar sig bra och ökar i numerär, tex slåttergräsfjärilen, men att den allmänna trenden för de gräsberoende arterna är nedåtgående.

Vem som helst kan vara med i dagfjärilsinteringen. I nordvästra Skåne finns många olika miljöer där fjärilar trivs och även många olika fjärilsarter men det väldigt få personer är med och övervakar. Det som krävs är intresse, en bra fjärilsbok och lite tid…

Du väljer antingen att inventera en punkt eller en slinga. En punkt kan tex förläggas i trädgården, en blomrik glänta i närheten av hemmet etc och har en radie på 25 meter . Du räknar 15 min 3-7 gånger per år. En slinga är 1-3 km lång och räknas på samma sätt som en punkt.

Du kan läsa mer på www.dagfjarilar.lu.se och där kan du även anmäla om du vill ta en punkt eller slinga.

Tack Lars för en trevlig och entusiasmerande kväll!

Vilda Skåne 11 februari – med Johan Hammar

Text: Thomas Wallin
Foto: Johan Hammar och Lars-Bertil Nilsson

En fullsatt hörsal i Ängelholms bibliotek (= minst 150 personer) mötte Johan Hammar när han skulle visa sitt bildspel Vilda Skåne på kvällen den 11 februari. Nu var det inte bara Kullabygdens Ornitologiska Förening som stod som värd utan även Naturskyddsföreningarna i Ängelholm, Bjäre, Söderåsen och Klippan samt Studiefrämjandet.

Johan som är gammal KOF:are, fågelskådare och ringmärkare kommer ursprungligen från Ängelholm. Hans fotograferande utgår numera från hemmet i Rydebäck.

Med fantastiska bilder och stor inlevelse i berättandet visade Johan oss att Skåne inte bara är platt, artfattig kulturstäpp. Vi fick följa med på orrspel på nordskånska myrar, på havöringslek i vattendrag vid Öresund, se tumlare utanför Kullaberg, skåda glador och havsörnar på närhåll från gömsle och delta i ringmärkning i Falsterbo.

”Skåne är Sveriges biologiskt rikaste landskap och jag ville berätta om de fantastiska naturupplevelser och naturområden som finns här. Så jag bestämde mig för att fotografera det bästa Skåne har att erbjuda i naturväg och göra det på ett närgånget sätt som ingen gjort tidigare”, säger Johan Hammar i en tidningsintervju om sitt bildspel.

Vi är många som efteråt var mycket imponerade och som tackar för en fantastisk föreställning!

Läs mer om Johan Hammar på hans webbplats: www.johanhammar.com

Vinterfågelexkursion  2 febr. 2014

Färden gick från  Nya Torg  till Utvälinge,  bryggan till Sandön  – Vegeås utlopp.
Några hade turen att genast få se en skäggmes som drog mellan vassarna. Den hade tidigare pratat med en man som redan var på plats. Han hade bra koll som man säger. Visade också på smådopping vid utloppet. En hop med storspov vandrade kring och blandade sig med några tidiga strandskator. Några andfåglar som  gräsand, storskrake, knipa och en häger. Mås och trut förstås. Långt iväg några svanar, två vackert vita sångsvanar med sju ljusgråa ungar. Inga rovfåglar ännu. Nu börjar solen titta fram och vi ser både siluetter och färger allt tydligare.
Vi drar oss upp till ”flaggstången” vid boulebanan. Här uppe har vi lite vidare vy. Den konstiga stenen ute på Själrönnen tycks röra lite på sig, och visst lyser det lite gult där ute vid sidan om stora stenen. En kroknäbb! Havsörn ser vi snart i våra tuber. En annan raritet nu nära utloppet två salskrakar, hon och han. Några av oss han se dem innan de flög vidare mot Sibirien. Efter detta lät vi kryssandet vila så vi kunde ta en fika vid bordet där, innan vi skulle dra vidare. En blå kärrhök dök plötsligt upp men det störde inte vår måltid. Brun och grann med skinande vit övergump. Just i uppbrottets stund uppenbarade sig plötsligt en flygande havsörn som ledde oss till ännu en som satt och åt lunch just som vi hade gjort. Det gav lite extra puls men vi missade det drama där örnen tagit sitt byte. Vi kunde inte heller urskilja bytet som låg bakom ett isflak. Tre olika individer därute.
Eftersom den generöse mannen vid bryggan berättade hur och var vi skulle få se kungsfiskare vid utloppet av en liten bäck till Vegeå gick vi dit.  Och då såg vi den! Nära gamla tegelbruket. Vi såg vart den flög och ”landade” så vi stod kvar en god stund i förhoppningen att den skulle visa sig en gång till. Det blev intet så vi for nu vidare. Nu på riktiga ”örnrundan” Rögle – Västraby – Svedberg – Stureholm . Under färden fick vi se ett antal rovfåglar. Fjällvråk, ormvråk, glada, tornfalk. Rundan  avslutades vid parkeringen intill Stureholm där det nyligen har byggts ett fågeltorn. En fin örn till i granens topp där den satt helt stilla trots den tunna grankvisten,  som vi såg det. Det fick bli dagens avslut på en härlig skådardag. Tack till Mona som ledde turen!
Vi var ca 15 pers. vilket är alldeles lagom för att skåda i grupp. Alla såg inte allt men tillräckligt för att bli nöjda nog. Denna gång med ovanligt många tuber. Bra! Vi undrade dock var alla gässen som brukar hålla till ute på de här åkrarna höll till. Ett par flockar med kanadagås sågs flygande och kacklande.
Vi såg så klart en hel del till. Korp och ett par sånglärkor tex.

Joachim Falck