Referat 2018

Vattendagen i Ängelholm – söndag 5 augusti

En heldag för att sätta fokus på vattnet i åar och hav. Tar vi hand om det kan vi fortsätta njuta av det och roa oss med vattenaktiviteter.

Till Tullkrok kom en livs levande sjöjungfru som behövde hjälp av barnen att sortera skräp vi slänger på marken. Mycket av det hamnar i vattendragen.

Miss Mermaid Sweden belönar barnen som sorterat skäpet på marken.

Det gäller att börja i tid. Barn är ofta miljömedvetna och bra på att sopsortera.

Carl hjälper till att identifiera små buksimmare och hoppkräftor som håvas upp ur Rönne Å.

De som spelat tv-spel hade inga problem att hjälpa tumlaren att hitta hem.

Barn har bra minne! Det var tydligt vid Mitt Havs Memory.

Eva och Marika från Naturskyddsföreningen Ängelholm serverade 140 vegan-båtar.

Det fanns mycket annat att göra under Vattnets Dag också.

Vid Vattnets Hus hölls t ex flera intressanta föredrag under dagen. Kanot-, rodd- och fiskeklubbarna lät besökarna prova på aktiviteter.

Vattnets Dag är inledningen på Västerhavsveckan och invigdes av programledare Joakim Odelberg.

Fåglar vid Sandön – söndag 22 juli

Thomas Wallin och Kjell-Åke Hall hjälpte trettiotalet intresserade fågelskådare att identifiera vadarfåglar vid Sandön. Flera arter som häckar vid Norra Ishavskusten är redan på väg söderut igen och stannar till för att söka föda på de grunda sandbankarna.

Bland de mera vanliga lokala vadarna, såsom tofsvipa, storspov och strandskata kunde vi studera de mindre vadarna kärrsnäppa (lite mindre än en stare och med karakteristisk svart bukfläck) och kustsnäppa (lite större och kompaktare än kärrsnäppan och i sommardräkt med rostrött bröst och undersida).

Vi såg även drillsnäppa, brushane (tydlig storleksskillnad mellan hane och hona), gluttsnäppa och större strandpipare.  Bland strandpiparna upptäcktes vår minsta vadare, småsnäppa och bland kärrsnäppor en annan minsting, myrsnäppa.

Särskilt värt att notera bland övriga fågelarter var tjugotalet rastande kensk tärna, en förbiflygande brun kärrhök och en havssula som rastade på vattnet vid Vegeås utlopp (mycket ovanligt). I vassarna hördes rörsångare och skäggmes.

Vid pennan Jan-Erik Bengtsson

Natursnokarna – söndag 20 maj

Det blev en väldigt lyckad Natursnoks-aktivitet med totalt 8 barn och 10 vuxna. Vi lekte namnlekar, letade efter saker i skogen som började på olika bokstäver och hade tema småkryp med ett uppskattat insektsrace.

Marja Nordin är vår Natursnoksledare.

Insektsrace

Fågelskådningens dag – söndag 6 maj

Redan klockan 7 denna härliga vårmorgon samlades 32 förväntansfulla fågelintresserade i Nybroskogen för att se och lyssna på fåglarna. Redan vid parkeringen möttes vi av trastsång. Det var taltrast, koltrast och björktrast. I vattnet i Rönneå simmade, förutom gräsänder, ett par knipor. Inne i skogen ”kuttrade” ringduvor lite varstans och gärdsmygen, Sveriges näst minsta fågel, hördes på flera håll med sin starka stämma.
Vi väntade på att få höra nyanlända sångare, som övervintrat långt söderut i Afrika. Efterhand som solen och värmen steg ökade också sångaktiviteterna. Det var lövsångare, gransångare, grönsångare och svarthätta som hördes från det skira lövverket längs stigen. Vid reningsverket sjöng en rödstjärt, i vassen i närheten av grillplatsen sjöng en rörsångare och från andra sidan ån hördes en törnsångare sporadiskt.
Medhavd fika smakade utmärkt när vi pausade vid grillplatsen nere vid ån. En gök, den första för året, hördes gala ett flertal gånger. Från snåren hördes en järnsparv och över vassarna från andra sidan ån skymtade en brun kärrhök.
På återvägen längs motionsspåret sågs ärtsångare och gulsparv. En lärkfalk sågs jaga insekter och en ormvråk passerade rakt över oss. Sammanlagt 34 fågelarter observerades under promenaden som avslutades kl 10.

Thomas Wallin guidar när morgonsolen strilar genom bokskogens skira grönska.

Vid pennan Jan-Erik Bengtsson

Vilda ätliga växter – vandring i Hulrugered – lördag 5 maj

Iréne Westerlund från Hjärnarp inspirerade två entusiastiska grupper (13 + 20 pers) att börja plocka sallad i naturens skafferi.

Vi fick tips vad vi kan använda det vanligaste ”ogräset” till och smakade bl a på ängsyra och björkblad. SNF bjöd på en grön drink som var gjord på kirskål, nässlor, kärleksört, bokblad, maskrosblad, citronmeliss, citron och mango.

Det ser kanske ut som det inte finns något ätbart här, men Iréne hittar god ängsyra.

Kvoack, kvoack ! Hur låter grodan egentligen ? – måndag 16 april

Tillsammans med grodexperten, herpetologen Thomas Johansson fick vi lära oss skilja på de vanligaste svenska grodornas sång och läten.

Besök på Öresundsakvariet i Helsingör – söndag 8 april

Marinbiolog Kristin Johansson hade en uppskattad privat guidning för 13 deltagare. Hon berättade om livet under ytan och visade oss hur det ser ut bakom kulisserna på Öresundsakvariet.

Klimatgruppen hade återbruks-workshops 14-24 mars

Kreativiteten flödade i Rådhuset där man kunde skapa nytt av gammal skrot, skräp och tyger under ledning av konstnärerna Tor Udd och Gisela Jansson och textildesigner Monica Palmqvist.

Vernissagen hölls i Rådhuset på Stortorget timmen innan ljuset släcktes ner för årets Earth Hour

(Sköra vingar) ersattes av Mellan Sjöarna – 20 mars

Ulf Westerberg (naturfotograf från Vellinge) som skulle hållit ett föredrag om fjärilar blev sjuk och ersattes av Ängelholms naturfotograf Jan von Scheele. 25 personer fick nöjet att lyssna till Jan som berättade om och visade bilder från sin nya bok ”Mellan sjöarna”. I den finns mer än hundra vackra och fängslande naturbilder från det sydskånska kulturlandskapet.

Årsmöte och stadsvandring med Johan Brinck 11 mars

Johan Brink ledde tolv personer på en historisk vandring genom Ängelholm, på platser där det förr stod tegelbruk, gasverk, garverier mm. Årsmöte hölls därefter på Folket Hus. Efter avgående ordförande Anna-Stina Arnrup, tack för lång och trogen tjänst, valdes Eva Kullenberg till ny ordförande.

A Plastic Ocean 26 och 27 februari

Filmvisning och panelsamtal om plast, mikroplast och nedskräpning

Biosalongen Röda Kvarn som rymmer 220 personer var fullsatt när Naturskyddsföreningen visade den hyllade dokumentärfilmen A Plastic Ocean.

För många blev det ett bestående minne när filmen visade hur döda fiskar och fåglar sprättades upp och deras maginnehåll visade sig bestå av oerhörda mängder hård- och mjukplast. Plast som aldrig bryts ner. Plast som tog upp så mycket plats i buken att djuren inte kunde äta. De dog av svält.

Under fyra års tid har en grupp forskare och äventyrare besökt ett tjugotal platser på land och i haven runt om på jordklotet för att dokumentera den nedskräpning och miljöförstöring plasten har åstadkommit. Men lösningar finns om vi bara vill, genom tekniska innovationer, beteende och politiska beslut.

Efter filmen ledde moderator Cecilia Nebel en paneldebatt, bestående av Ellen Palm, Doktorand LTH Lund (plastbantaren som forskar om plast i en fossilfri framtid), Martin Dyberg, NSR/Vera Park, Helsingborg (Återvinningsexperten som samlar företagen och vinnarna i en cirkulär ekonomi. Tidigare chefredaktör för tidskriften Recycling & Miljöteknik.), Kristin Johansson, Marinbiolog, Naturskyddsföreningen och projektledare Mitt Hav och Pernilla Fahlstedt, Miljö- och byggchef i Ängelholms kommun.

Samtalen rörde sig kring plasten i haven och på land, mikroplast, alternativ till fossil plast och återvinning.

Idag tillverkas 9,5 ton plast i sekunden och varje år hamnar runt 10 miljoner ton sopor i haven. Plast är ett praktiskt material som har blivit en naturlig del av vår vardag – men vad händer när plast blir till skräp, hamnar i vattendrag och hav eller sköljs upp på stränder?
I Skäldervikens vatten liksom i Öresund, Kattegatt och de stora oceanerna, kryllar det av skräp, som plastpåsar, fiskenät, cigarettfimpar, PET-flaskor flera tiotals år gamla. Hur påverkar all denna plast miljön och oss människor?

I pausen bjöds på ekologiska frukter och färskpressad ekologisk äppelmust.

A Plastic Ocean visades en andra gång, 27 februari – den här gången på Ängelholms stadsbibliotek. Avslutande diskussion Hur kan vi bidra till en värld med rätt plast på rätt plats?

Vinterfågelexkursion – 11 feb 2018

På fågelexkursionen i hemmamarkerna under ledning av Thomas Wallin fick vi i år glädjen att se minst tre havsörnar. En annan fin naturupplevelse för de tolv deltagarna var att skåda 10-12 glador – samtidigt.

Nya Zeeland – 31 jan 2018

25 personer tog del av naturfotograf Ingemar Skogars bilder och berättelser från  Nya Zeeland.

Stjärnskådningen – 17 januari 2018

blev tyvärr inställd p g a snöfall. De fem tappra som dök upp träffades inomhus där Harry Jansson berättade allmänt om astronomi, olika stjärnbilder och var/när man kan se dem.