Program våren/sommaren 2021

Pandemins påverkan på våra aktiviteter

Coronapandemin och myndigheternas regler/rekommendationer begränsar just nu möjligheterna att genomföra aktiviteter.

Inför våren och sommaren väljer vi att planera några aktiviteter som vi tror ska gå att genomföra trots pandemin. När detta skrivs gäller att allmänna sammankomster får ha max åtta deltagare. Aktiviteterna kommer att anpassas till de regler som gäller vid tillfället.

Årsmötet är ingen allmän sammankomst eftersom det enbart vänder sig till medlemmar. Däremot uppmanar Folkhälsomyndigheten och Naturskyddsföreningens riksorganisation att fysiska årsmöten inte ska genomföras under våren. Vi har valt att skjuta upp årsmötet till den 10 juni. Kallelse är skickad till alla medlemmar.

Skräpplockning vid Rönne å
– 15 maj

Vi anordnar skräpplockning längs Rönne å i centrala Ängelholm. Vi börjar vid järnvägsparken. Valfri sluttid. Naturskyddsföreningen tillhandahåller soppåsar.
Datum: lördag 15 maj start kl 11.00
Plats: start i järnvägsparken
Föranmälan: meddela medverkan till Anders Svensson, svenssonanders35(a)gmail.com eller 070-250 81 61, för att deltagarantalet ska vara känt och för att vi ska kunna undvika gruppbildningar.

Årsmöte
– 10 juni

Årsmötet hålls torsdagen den 10 juni. Kallelse är skickad till medlemmarna.

Juli

Vattenläger
– 29-30 juli

Tvådagarsläger för ungdomar 12-15 år, vid stranden och Rönne å. Övernattning i dykklubbens lokal. Vi utforskar och lär oss om livet under ytan. Det blir blött, spännande och roligt! Ta med egen lunch till dag ett. Fika och kvällsmat samt lunch dag två ingår. Om vädret tillåter åker vi ut med motorbåten.

Ta med flytväst om du har, annars finns det att låna. Föreningen har ingen försäkring, utan deltagarna står för egen försäkring.

Det finns plats för sex stycken ungdomar. Kostnad: 950 kronor/ungdom. Anmälan krävs till Kristin Johansson.

Datum: 29-30 juli kl 10.00-15.00
Plats: samling vid Ängelholms småbåtshamn
Kontakt och anmälan: Kristin Johansson, 070-229 04 94, kristinj(a)marinbiolog.se

Augusti

Krabbmetartävling i Vejbystrand
– 15 augusti

Var med och tävla om att fånga flest krabbor på en timme. Ta med egen metutrustning, agn och hink. Håv är inte tillåtet. Avslutas med prisutdelning och diplom.

Datum: söndag 15 augusti kl 10.00-12.00
Plats: Vejbystrands hamn
Kontakt: Kristin Johansson, 070-229 04 94, kristinj(a)marinbiolog.se

Klimatgruppens planerade aktiviteter

Uppföljning av politikerutfrågningen om klimatfrågor

2019-10-01 genomfördes en utfrågning av kommunpolitiker om klimatfrågan. Klimatgruppen planerar en uppföljning, som ska genomföras digitalt. Datum och andra detaljer meddelas senare. Informationen meddelas via e-postutskick till de medlemmar som har e-postadress i medlemsregistret samt på Naturskyddsföreningens Facebooksida.

Klimatmanifestationer – Fridays For Future

Klimatmanifestationerna arrangeras löpande. För närvarande är manifestationerna Coronaanpassade. Kontakta Karin Stenholm, 073-101 4 5 24 eller kulingvarning(a)yahoo.com för mer information.