Program hösten 2020

Trafik och klimat – digital föreläsning

Trafikfrågan är ständigt aktuell i Ängelholm. Vad händer om vi lägger ett klimatperspektiv på den? En stor del av våra utsläpp av växthusgaser kommer från trafiken. Hur ska vi minska dem? Löser vi problemet om alla byter till elbil, eller behöver vi ändra vårt sätt att resa? Ska vi fortsätta bygga nya bilvägar när stan växer, eller förvärrar det klimatproblemen? Kan vi utforma våra samhällen så att det blir lätt att göra rätt? Trafikforskare talar om hållbar transportplanering, men vad är det och varför behöver vi det?

I en föreläsning får vi hjälp att reda ut begreppen av Lena Winslott Hiselius, som är docent vid Lunds Universitet och forskar bland annat om hållbara transporter.

Föreläsningen sänds via Zoom, som kan användas både på mobiltelefon och dator. Vi öppnar sändningen minst en kvart innan föreläsningen börjar, så att alla har tid att få rätt på tekniken. Du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att vara med.

Tid: tisdag den 1 december kl 18.30
Hur kopplar jag upp mig: klicka här för att läsa mer

Inget program hösten 2020

Vanligtvis tar Naturskyddsföreningen i Ängelholm fram ett aktivitetsprogram för varje halvår. Under 2020 har Coronaviruset lett till att vissa av vårens aktiviteter behövt ställas in.

Att planera aktiviteter och distribuera ett programblad tar både tid och pengar i anspråk. Eftersom det finns en stor risk att aktiviteter under hösten måste ställas in, har styrelsen bestämt att avvakta med nästa aktivitetsprogram till årsskiftet 2020/2021.