Program våren – sommaren 2017

Tisdag 31 jan Vintergatan – en resa genom vår galax. Astronomen Karl Wahlberg Jansson berättar om Vintergatan: vad består den av? Kan man jämföra den med andra galaxer? Hur har människan uppfattat Vintergatan genom tiderna – och hur ser framtiden ut? Stadsbibliotekets Torgrum, kl 19–20.30.

Söndag 12 feb Vinterfågelexkursion i hemmamarkerna under ledning av Thomas Wallin. Får vi se örn i år också? Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna matsäck! Kontakt: Mona Jönsson, tel. 163 38.

Lördag 18 mars Fåglar på Vombs ängar och vid Krankesjön. Thomas Wallin guidar i ett av Skånes mest kända fågelområden. Samåkning från Nya torg kl 8, hemkomst ca kl 16. Anmälan till Jan-Erik Bengtsson, tel 070-371 34 01, senast onsdag 15 mars!

Måndag 20 mars Naturbildprogram och årsmöte, Stadsbiblioteket, hörsalen kl 19.

Fotografen Jarl von Scheele visar sitt bildprogram När det våras. Därefter blir det årsmötesförhandlingar och enkel förtäring.

Motioner till årsmötet ska vara ordförande tillhanda senast 10 februari.

Alla är välkomna till bildprogrammet, endast medlemmar till årsmötet. Är du ännu inte medlem? Gå till startsidan och klicka på ”Bli medlem nu”!

Lördag 25 mars All världens grodor. Mer än hundra barn har målat all världens grodor tillsammans med konstnären Ritha Holst, och samtidigt lärt sig mer om grodor och miljö. Vernissage Gamla Rådhuset kl 19.30. Därefter: Världens största miljömanifestation Earth Hour uppmärksammas på Stortorget 20.30–21.30 med ljussläckning och överraskningar.

Söndag 9 april Natursnokarna: På upptäcktsfärd med våra sinnen. För barn 2-6 år i vuxens sällskap, kl 11–12.30. Samling vid Roddklubben. Ta med fika! Begränsat antal deltagare! Anmälan till Vivi Sundkvist senast 7 april: sms 070-441 76 49 eller e-post parlangeln.smycken@hotmail.com.

Söndag 9 april Vårstädning av vår äng i Skillinge. Ta gärna med sekatör eller räfsa! Samling Nya torg kl 9.00 eller vid Lafogdabron i Munka Ljungby 9.15. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 23 april – nytillkommen programpunkt Skräpplockning längs Rönne å

Lördag 29 april Vandring i Össjö tillsammans med Svenska Turistföreningen Bjäre Åsbo. Samling Nya torg kl 9.30 eller vid Almquists möbler utmed vägen Ängelholm – Klippan kl 9.45. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Lördag 6 maj Grodskådning i Sibirien. Slutet av april och början av maj är grodornas lektid. Följ med på en grodvandring tillsammans med grodkännaren och biologen Thomas Johansson. Samling Nya torg kl 14.45, parkeringen i Sibirien kl 15.00. Vandringen beräknas vara ca 2 timmar.

Söndag 7 maj Fågelskådningens dag. Thomas Wallin och Anna-Lena Harmsund hjälper oss att känna igen fåglarna i Nybroskogen.

Samling vid Roddklubbens lokal vid Reningsverksvägen i Ängelholm, kl 8, slut cirka kl 11. Samarrangemang med KOF. Kontakt: Jan-Erik Bengtsson, 070-371 34 01.

Lördag 27 maj kl 13 och kl 15 (två grupper): Vilda ätliga växter – plocka och gör din egen smoothie! Plocka din egen mat i naturen. Två tillfällen till växt-vandring med Johan Erle. Vi lär oss känna igen och hitta ca tio vanliga vilda ätliga växter. Efter vandringen gör vi en vild-smoothie på det vi plockat och får möjlighet att ställa frågor. Högst tio deltagare per grupp. Samling i Magnarps hamn. Kontakt och anmälan: Helena Bévengut Lasson, tel 070-783 88 84

Måndag 5 jun Sover fisken på natten? Marinbiolog Kristin Johansson besvarar den och andra undringar under en strandvandring på Naturnattens kväll. Samling vid Hunnabadet kl 20.30. Vid Sven Jons udde blir det grillning. Tag buss 2, hållplats Stationsvägen till Hunnabadet. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 30 juli Ängens dag. Vi röjer ängen i Skillinge. Samling Nya torg kl 9.00, Lafogdabron i Munka Ljungby 9.15. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 6 aug Vadarfågelskådning vid Skäldervikens strand. Thomas Wallin guidar. Samling Nya torg kl 9.00, hemfärd ca kl 12. Kontakt: Jan-Erik Bengtsson, 070-371 34 01.

Söndag 13 aug Krabbmetartävling för hela familjen i Vejbystrands hamn. Samling Hamnen Vejbystrand 10.00. Kontakt: Kristin Johansson, tel. 070–229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr. Stadsbussen linje 2 går till Vejbystrand!

Ändringar och eventuella tillkommande arrangemang under våren meddelas i lokala media, på Facebook och hemsidan!