Program juli 2017 – februari 2018

Studiecirklar:

1. Svampkurs – 3 eller 4 träffar ute i naturen!
    Lär dig vanliga matsvampar och farliga förväxlingssvampar samt få tips om tillagning och förvaring. Kursen omfattar fyra träffar (för nybörjare) eller tre träffar (för dig som kommit förbi nybörjarstadiet). Du kan delta valfritt antal gånger (anges vid anmälan).
    Datum: Söndagarna 20 aug (introduktion för nybörjare) samt 3 sept, 17 sept och 1 okt.
    Tid: kl 10.00 till cirka 14.00
    Kursavgift: 175 kr per gång, alltså 700 kr om du går alla fyra gångerna, 525 kr för tre gånger och 350 kr för två gånger.
    Anmälan: direkt till kursledaren, svampkonsulent Dicte Helmersson, e-post: dicte@telia.com, mobil 070-659 22 24. (Vid anmälan: Ange vilka kurstillfällen du vill delta i.)
    OBS! Kursen har tidigare år snabbt blivit fulltecknad. Eventuellt anordnas ytterligare kurser/exkursioner. Mejla kursledaren för mer information!
  2. Föreningen Rädda Pyttebroområdet – Värna Ängelholms oaser planerar en studiecirkel till hösten på temat hållbara transporter i Ängelholm. Behövs en ny bilväg till stationen? Var ska den gå? Kommer vi i framtiden att åka med självkörande bilar som är så effektiva att inga nya vägar behövs? Vill du vara med? Kontakta Karin Stenholm, e-post: kulingvarning@yahoo.com.

Aktiviteter:

Söndag 30 juli Ängens dag. Vi röjer ängen i Skillinge. Samling Nya torg kl 9.00, Lafogdabron i Munka Ljungby 9.15. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 6 aug Vadarfågelskådning vid Skäldervikens strand. Thomas Wallin guidar. Samling Nya torg kl 9.00, hemfärd ca kl 12. Kontakt: Jan-Erik Bengtsson, 070-371 34 01.

Söndag 13 aug Krabbmetartävling för hela familjen i Hamnen, Vejbystrand 10.00–c:a 12.30. Kontakt: Kristin Johansson, tel. 070–229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr. Ta med hink och agn. Stadsbussen linje 2 går mellan Ängelholm och Vejbystrand.

Lördag 26 aug Besök på Björkelund, Halmstads Naturskyddsförenings gård vid Fylleån. Följ med på en blomstervandring genom trädgård, slåtteräng, hed och naturbetesmark. Ebba Werner guidar. Ebba fick i år Naturskyddsföreningens utmärkelse Silverfalken för sina insatser på Björkelund. Anmälan till Anna-Stina Arnrup senast 24 augusti, anna-stina@arnrup.com, tel 0730-419 579. Max 20 deltagare. Samling Nya Torg kl 9, hemma senast kl 15. Ta med matsäck!

Tisdag 12 sep Framtiden för små vattenkraftverk? Vi besöker Rössjöfors kraftstation i Munka Ljungby. Lars Höjerup guidar och berättar om kraftverkets historia och planer för framtiden. Samling Nya Torg kl 18 eller Rössjöforsvägen 13, kl 18.20. Samarrangemang med STF Bjäre-Åsbo.
Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14

Onsdag 20 sep Café Planet – Hållbara transporter. En stor del av våra utsläpp av växthusgaser kommer från trafiken. Hur ska vi minska dem? Kan vi utforma våra samhällen så att det blir lätt att göra rätt? Inledare är Lena Winslott Hiselius, docent i trafikplanering vid LTH. Därefter diskussion. Café Planet är Studiefrämjandets forum för hållbar utveckling. Stadsbiblioteket Ängelholm, Torgrummet, kl 18.30.
– Det finns även möjlighet att diskutera och studera ämnet i en studiecirkel – se ovan!

Lördag 23 sep Vattendagen i Ängelholm kl 10-15. En dag full av vattenanknutna aktiviteter för hela familjen enligt särskilt program på hemsida och Facebook, Naturskyddsföreningen Ängelholm. Kontakt: Kristin Johansson tel 070-229 04 94

Söndag 24 sep Natursnokarna: Titta på myror och andra småkryp! För barn 2-6 år i vuxens sällskap. Kl. 11–12.30. Samling vid Roddklubben. Ta med fika! Begränsat antal deltagare. Anmälan till Marja Nordin, tel 070-203 63 14, senast 22 september.

Lördag 30 sep Vandring på Kullaleden. Vi fortsätter där vi slutade förra hösten, med början i Himmelstorp och vandrar till Mölle, ca 4 km. Medtag fika! Samling Nya torg kl 9.00 eller Himmelstorp 9.30. Hemkomst senast 14.00. Samarr med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14.

1-8 oktober Miljövänliga veckan: Fräsch på riktigt!
Söndag 1 okt finns vi i Hembygdsparken i anslutning till Tipspromenaden kl 10-12.
Lördag 7 okt kl 11–15 Tillverka dina egna fräscha och miljövänliga produkter. Birgitta Karlsson lär oss göra tvål och schampo. Plats: Frejagårdens förskola, Valhall Park, Skålgropsvägen 27, Ängelholm. Begränsat antal deltagare. Anmälan till Helena Bévengut Lasson, tel 070-783 88 84, senast 5 oktober.
Kostnad: 100 kr. Stadsbuss linje 2 stannar vid Valhall Park.

Tisdag 7 nov Vi glor på fåglar så vi storknar! Tomas Johnsson visar bilder och berättar om fåglar och fågelskådare. Samarrangemang med Bjäre Naturskyddsförening. Stadsbiblioteket Ängelholm, Hörsalen, kl 19.

Lördag 2 dec Adventsvandring i Sibirienskogen. Efter vandringen bjuder arrangörerna på korv, glögg och pepparkakor. Samling Nya torg 9.45 och P-platsen i Sibirien kl. 10.00. Slut c:a 12.30. Samarr. med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel. 070-520 66 14.

Onsdag 31 jan Naturfotografen Ingemar Skogar har besökt Nya Zeeland och berättar om resan i Stadsbibliotekets hörsal, med start kl 19.00.

Söndag 11 feb 2017 Vinterfågelexkursion i hemmamarkerna under ledning av Thomas Wallin. Får vi se örn i år också? Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna matsäck! Kontakt: Mona Jönsson, tel. 163 38.

Ändringar och eventuella tillkommande arrangemang meddelas i lokala media, på Facebook och hemsidan!