Program hösten 2018

Lördag 25 augusti kl 20.00 Bat-night
Fladdermuskännare Thomas Johansson guidar oss igenom natten om fladdermöss, holkar och detektorer, och så spanar vi fladdermöss vid mörkrets inbrott. Samling vid Grillplatsen, Tullakrok i Ängelholm lördag kl 20.00. (Reservation för inställt vid regn.)
Gratis. (Den som vill kan lämna en stödgåva 50 kr/person till insamling för organisationen ”Friends of Biodiversity” i Sri Lanka.) Kontakt: Thomas Johansson 0708-388 325

Fredag 31 augusti kl 16.00 Klimat-Expo för ungdomar 31 augusti Workshops med klimattema för ungdomar från årskurs 7 till 25 år (matlagning, resa, kläder) samt filmvisning och quiz. Naturskyddsföreningens klimatgrupp i samarbete med Fritidsgården. Fredag 31 augusti kl 16-21 på Fritidsgården Kontakt: Anne Udd 0708-359 532

Lördagen den 1 och 15 september kl. 09.00–13.00. Svampkurs för nybörjare
Under ledning av svampkonsulent Dicte Helmersson lär du dig känna igen vanliga matsvampar och farliga förväxlingssvampar. Du får också tips om tillagning och förvaring. All teori och praktik förläggs till naturen (samåkning). Kursen består av två träffar. Kursavgift: 350 kr Anmälan: direkt till kursledaren Dicte Helmersson. OBS! Begränsat antal platser – först till kvarn. Kontakt: Dicte Helmersson, dicte@telia.com, 070-659 22 24.

Söndag 2 september kl 10.00 Trash-walking
Förena nytta med nöje! Vi plockar skräp för renare natur för oss och våra fyrbenta husdjur. Kom med eller utan hund. Rundan tar cirka 1 timme och du går med så länge du vill. Plats: Ängavångens fotbollsplan. Kontakt: Eva Kullenberg, eva@ektv.nu, 0705-22 19 41.

Tisdagen den 18 september kl. 19–20.30. Bli svinnbra – var med och minska matsvinnet
Sverige slänger 1, 3 miljoner ton mat om året. Den ideella föreningen Food2change har “hjältar” som hämtar upp överbliven mat i butiker och företag. Felicia Lindelöw ger oss idéer om hur vi tillsammans kan minska matsvinnet i samhället. Plats: Ängelholms Stadsbibliotek, hörsalen. Kontakt: Helena Bévengut-Lasson 070-783 88 84.

Lördagen den 22 september kl. 09.15 (Mölle 10.00)–14.00. Vandring på Kullaleden
Under ett antal år har vi gått från Utvälinge i ett antal etapper och vi avslutar vår vandring med sista sträckan till Kullen fyr, ca 3 km medelsvår vandring. Samarbete med STF Bjäre Åsbo. Plats: Kullens fyr. Kontakt: Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14.

Söndagen den 23 september, kl. 11–12.30. Natursnokarna
Natursnoksträff med hösttema. Vi leker och pratar om vad som händer i naturen på hösten. För barn 2-6 år. Medtag eget fika. Anmälan. Plats: Samling vid parkeringen vid Sibirien. Kontakt: Marja Nordin, 070-203 63 14.

Söndagen den 7 oktober. kl. 13–17.00. ZeroWaste WORKSHOP – Långsiktigt återbruk!
Ta med dina ”äldre” t-tröjor i bomull, gärna med mönster på. Vi skapar flera ny plagg av dessa. Du får tips, idéer och skapar din egen design. Det finns även t-shirts på plats att använda. Plats: Gamla Rådhuset vid Stortorget i Ängelholm. Kontakt: Marika Björklund, 070-251 85 10.

Tisdagen den 2 oktober kl. 09.15 (Filborna 09.45) – 12.00. Vart tar allt vårt avfall vägen?
Vi gör ett studiebesök på Filborna återvinningsanläggning i Helsingborg, där vi får veta vad som händer med allt vårt ”avfall” som vi slänger i de olika behållarna. Samarbete med STF Bjäre Åsbo. Plats: Filborna återvinningsanläggning Hjorthögsv 1 Helsingborg. Kontakt: Bo-Gunnar Edström 070-5206614

Tisdagen den 16 oktober, kl. 19–20.30. Jakten på svenska fåglar
Varje år skjuts 24 000 nötskrikor och 1 500 björktrastar trots att de inte är skadedjur. Men de ger 15 poäng vardera i den årliga jakttävlingen Rovdjurskampanjen. Den som vann förra året hade skjutit över hundra djur på egen hand. Hans Ryttman, universitetslektor och docent i statistik förklarar hur och varför det årligen skjuts hundratusentals fåglar och vad som händer vid skadeskjutningar. Plats: Ängelholms Stadsbibliotek, Torgrummet. Kontakt: Helena Bévengut-Lasson 070-7838884.

Torsdagen den 15 november, kl. 19–20.30. Bin, humlor och andra pollinerare – Nyttan för miljön och jordbruk
Bengt Nihlgård, Professor Emeritus, Lunds Universitet och biodlare från Ringsjötrakten, berättar om bins betydelse för pollinering av växter, i naturen och jordbruket. Men det finns stora problemen.
Peter Shaw, Munka Ljungby Biodlarförening, förklarar hur den snabbväxande handeln med kommersiellt odlade humlor har gagnat växthusodling av tomater och numera används allt mer i odling av frukt, bär och grönt – en industri med många potentiella miljövinster. Handeln med humlebon saknar nästan helt myndighetsreglering vilket innebär påtagliga risker. Kallslungad, lokalproducerad honung och bi-bröd till försäljning.
Plats: Ängelholms Stadsbibliotek, hörsalen. Kontakt: Peter Shaw 0708- 878 379.

Lördagen den 1 december  Adventsvandring
Traditionell adventsvandring led av Johan Brinck. Efter vandringen bjuder föreningarna på glögg, pepparkaka och grillad korv. Samarbete med STF Bjäre Åsbo.
Lördagen den 1 december. Samling Nya Torg kl. 09.45, P-platsen i Sibirien kl. 10.00.
Slut senast kl. 13.00. Plats: Sibirienskogen. Kontakt: Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14.

Söndagen den 10 februari 2019  Vi tittar efter rovfåglar och gäss
Vinterfågelexkursion under ledning av Thomas Wallin. Ta gärna med kikare och matsäck.
Söndagen den 10 februari 2019, kl. 10. Åter ca kl. 13.
Plats: Samling Nya Torg. Kontakt: Thomas Wallin 070-644 96 60

Program januari-augusti 2018

Ons 17 jan Titta på stjärnor! Harry Jansson guidar oss på vinterhimlen. Samling vid Hamnkrogen i Skälderviken kl 19.00.
Kontakt: Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14.

Ons 31 jan Nya Zeeland, landet på andra sidan jordklotet. Ingmar Skogar visar bilder och berättar om dess fantastiska natur.
Stadsbiblioteket, Hörsalen kl 19.00. Kontakt: Bo-Gunnar Edström
070-520 66 14.

Sön 11 feb Vinterfågelexkursion under ledning av Thomas
Wallin. Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna
matsäck! Kontakt: Anna-Stina Arnrup 073-041 95 79.

Mån 26 och tis 27 feb Vad gör vi med plasten? Åtta miljoner ton
plast hamnar i våra hav varje år och tar många sekler för naturen att
bryta ned. Hur påverkar all denna plast miljön och oss människor?
Vad kan vi göra lokalt och globalt?
26 feb kl 13.00–17.00 på Röda Kvarn lyfts frågan om problem och
lösningar med plast i havet genom visning av den hyllade
dokumentärfilmen A Plastic Ocean, följd av panelsamtal och
diskussion. 27 feb kl 19.00-20.00 visas filmen i Stadsbiblioteket, Hörsalen. Samarr. med Söderåsens, Kullabygdens och Helsingborgs
naturskyddsföreningar. Kontakt och föranmälan till 26 februari:
Anna-Stina Arnrup, anna-stina@arnrup.com, 073-041 95 79,
senast fredag 23 feb. Ingen föranmälan till visningen i Hörsalen.
Fritt inträde båda dagarna.

Sön 11 mars Årsmöte och stadsvandring med Johan Brinck.
Samling kl 10 vid Stadshuset för ca 1 tim promenad. Därefter
årsmöte på Folket Hus, Södra Vägen 3. Förmiddagsfika med
smörgås. Anmälan (för smörgåsen!) till Anna-Stina Arnrup, 073-
041 95 79, senast 8 mars.
Motioner till årsmötet ska vara ordförande tillhanda senast 31
januari. Alla är välkomna till vandringen, endast medlemmar till
årsmötet.

14 mars–24 mars (veckorna 11 och 12). Gamla Rådhuset blir
Återbruksverkstad! Låt fantasin flöda – skapa nytt av gammalt
skräp. Prylbytarträff onsdag 14 mars kl. 17–20 . Workshops med skräpkonst i Återbruksverkstaden lördag 17 mars 11-4, onsdag 21 mars 17–20, lördag 24 mars 11–14 och Skräpkonstvernissage kl 19.30–21. Passar alla i alla åldrar. Drop- in, det är bara att stiga på. Material finns på plats. Ledare är Tor Udd, Gisela Jansson och Monica Palmqvist.

Mer information ett par veckor innan. Plats: Gamla Rådhuset, Stortorget.

Tisdag 20 mars Sköra vingar. Ett föredrag om dagfjärilar med Ulf
Westerberg, naturfotograf från Vellinge. Samarr. med
Kullabygdens ornitologiska förening, Bjäre, Söderåsens, Klippans
och Örkelljungas naturskyddsföreningar samt Studiefrämjandet.
Stadsbiblioteket, Ängelholm Hörsalen, kl 19.00.

Söndag 8 april Besök på Øresundsakvariet i Helsingör med Kristin
Johansson som guide. Samling Knutpunkten kl 9.45 för färja till
Helsingör. Ca 20 min promenad till Øresundsakvariet.
Begränsat antal deltagare. Inträde 50 dkr för medlemmar och barn
upp till 12 år, 70 dkr för övriga. Samarr med STF Bjäre-Åsbo.
Anmälan till Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14, senast 5 april.

Mån 16 april Kvoack, kvoack – hur låter grodan egentligen?
Tillsammans med grodexperten Thomas Johansson får vi lära oss
de vanligaste svenska grodornas sång och läten. Stadsbiblioteket,
Torgrummet kl 19.00.

Lör 5 maj Vilda ätliga växter. Iréne Westerlund hjälper nybörjare
att komma igång och plocka mat i naturens skafferi. SNF bjuder på
grön drink i det fria. Samling/parkering: Gamla Riksvägen 421,
Hulrugered. (7 km norr om Margretetorps Gästgiveri.)
Två grupper, kl 12 och kl 15. Begränsat antal deltagare.
Anmälan: Helena Bévengut-Lasson, 070-783 88 84 senast 2 maj.

Sön 6 maj Fågelskådningens dag. Thomas Wallin, Anna-Lena
Harmsund och Jan-Erik Bengtsson hjälper oss att känna igen
vårfåglarna. Samling vid Roddklubben i Ängelholm, kl 7.00, slut
cirka kl 10. Kontakt: Anna-Stina Arnrup, 073-041 95 79.

Sön 20 maj Natursnokar på utflykt! Alla barn 2–6 år i vuxens
sällskap är välkomna kl 11–12.30. Gå på upptäcktsfärd i skogen,
spana in vårtecken, titta på alla småkrypen och lyssna på vad
fåglarna sjunger. Var sover alla djuren på natten? Vi bjuder på
blåbärssoppa men ta gärna med egen fika. Anmälan senast 18 maj
till Marja Nordin, 070-203 63 14. Samling Roddklubben,
Nybroskogen.

Tis 5 juni Naturnatten! Information på hemsidan och Facebook när det närmar sig!

Sön 22 juli Fåglar vid Sandön. De långtflygande vadarna är redan
på väg söderut. Thomas Wallin hjälper oss att identifiera dem.
Samling Nya Torg kl 9.00, Sandön, flaggstången, 9.15. Hemkomst
senast 13. Kontakt Mona Jönsson 072-252 63 88.

Sön 29 juli Krabbmetartävling för hela familjen i Vejbystrands
hamn. Samling Hamnen Vejbystrand 10.00. Kontakt: Kristin
Johansson, tel. 070-229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr.

Sön 5 aug Vattendagen! Information på hemsidan och Facebook när det närmar sig.

Söndagar kl 10-12 Tipspromenader i Ängelholms hembygdspark.  Ansvarig är Ulf Örnhag. Naturskyddsföreningen får tillsammans med Hembygdsföreningen och Ängelholms FF dela på eventuellt överskott.

Program juli 2017 –febr 2018

Svampkurs – 3 eller 4 träffar ute i naturen!

Lär dig vanliga matsvampar och farliga förväxlingssvampar samt få tips om tillagning och förvaring. Kursen omfattar fyra träffar (för nybörjare) eller tre träffar (för dig som kommit förbi nybörjarstadiet). Du kan delta valfritt antal gånger (anges vid anmälan).
Datum: Söndagarna 20 aug (introduktion för nybörjare) samt 3 sept, 17 sept och 1 okt.
Tid: kl 10.00 till cirka 14.00
Kursavgift: 175 kr per gång, alltså 700 kr om du går alla fyra gångerna, 525 kr för tre gånger och 350 kr för två gånger.
Anmälan: direkt till kursledaren, svampkonsulent Dicte Helmersson, e-post: dicte@telia.com, mobil 070-659 22 24. (Vid anmälan: Ange vilka kurstillfällen du vill delta i.)
OBS! Kursen har tidigare år snabbt blivit fulltecknad. Eventuellt anordnas ytterligare kurser/exkursioner. Mejla kursledaren för mer information!

Aktiviteter:

Hela sommaren Strand- och havsaktiviteter. Programmet finns under separat flik i huvudmenyn”Mitt Hav”.

Söndag 30 juli Ängens dag. Vi röjer ängen i Skillinge. Samling Nya torg kl 9.00, Lafogdabron i Munka Ljungby 9.15. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 6 aug Vadarfågelskådning vid Skäldervikens strand. Thomas Wallin guidar. Samling Nya torg kl 9.00, hemfärd ca kl 12. Kontakt: Jan-Erik Bengtsson, 070-371 34 01.

Söndag 13 aug Krabbmetartävling för hela familjen i Hamnen, Vejbystrand 10.00–c:a 12.30. Kontakt: Kristin Johansson, tel. 070–229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr. Ta med hink och agn. Stadsbussen linje 2 går mellan Ängelholm och Vejbystrand.

Lördag 26 aug Besök på Björkelund, Halmstads Naturskyddsförenings gård vid Fylleån. Följ med på en blomstervandring genom trädgård, slåtteräng, hed och naturbetesmark. Ebba Werner guidar. Ebba fick i år Naturskyddsföreningens utmärkelse Silverfalken för sina insatser på Björkelund. Anmälan till Anna-Stina Arnrup senast 24 augusti, anna-stina@arnrup.com, tel 0730-419 579. Max 20 deltagare. Samling Nya Torg kl 9, hemma senast kl 15. Ta med matsäck!

Tisdag 12 sep Framtiden för små vattenkraftverk? Vi besöker Rössjöfors kraftstation i Munka Ljungby. Lars Höjerup guidar och berättar om kraftverkets historia och planer för framtiden. Samling Nya Torg kl 18 eller Rössjöforsvägen 13, kl 18.20. Samarrangemang med STF Bjäre-Åsbo.
Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14

Onsdag 20 sep Café Planet – Hållbara transporter. En stor del av våra utsläpp av växthusgaser kommer från trafiken. Hur ska vi minska dem? Kan vi utforma våra samhällen så att det blir lätt att göra rätt? Inledare är Lena Winslott Hiselius, docent i trafikplanering vid LTH. Därefter diskussion. Café Planet är Studiefrämjandets forum för hållbar utveckling. Stadsbiblioteket Ängelholm, Torgrummet, kl 18.30.
– Det finns även möjlighet att diskutera och studera ämnet mer:
Föreningen Rädda Pyttebroområdet – Värna Ängelholms oaser planerar en studiecirkel till hösten på temat hållbara transporter i Ängelholm. Behövs en ny bilväg till stationen? Var ska den gå? Kommer vi i framtiden att åka med självkörande bilar som är så effektiva att inga nya vägar behövs? Vill du vara med? Kontakta Karin Stenholm, e-post: kulingvarning@yahoo.com.

Lördag 23 sep Vattendagen i Ängelholm kl 10-15. En dag full av vattenanknutna aktiviteter för hela familjen enligt särskilt program på hemsida och Facebook, Naturskyddsföreningen Ängelholm. Kontakt: Kristin Johansson tel 070-229 04 94

Söndag 24 sep Natursnokarna: Titta på myror och andra småkryp! För barn 2-6 år i vuxens sällskap. Kl. 11–12.30. Samling vid Roddklubben. Ta med fika! Begränsat antal deltagare. Anmälan till Marja Nordin, tel 070-203 63 14, senast 22 september.

Lördag 30 sep Vandring på Kullaleden. Vi fortsätter där vi slutade förra hösten, med början i Himmelstorp och vandrar till Mölle, ca 4 km. Medtag fika! Samling Nya torg kl 9.00 eller Himmelstorp 9.30. Hemkomst senast 14.00. Samarr med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14.

1-8 oktober Miljövänliga veckan: Fräsch på riktigt!
Söndag 1 okt finns vi i Hembygdsparken i anslutning till Tipspromenaden kl 10-12.
Lördag 7 okt kl 11–15 Tillverka dina egna fräscha och miljövänliga produkter. Birgitta Karlsson lär oss göra tvål och schampo. Plats: Frejagårdens förskola, Valhall Park, Skålgropsvägen 27, Ängelholm. Begränsat antal deltagare. Anmälan till Helena Bévengut Lasson, tel 070-783 88 84, senast 5 oktober.
Kostnad: 100 kr. Stadsbuss linje 2 stannar vid Valhall Park.

Tisdag 7 nov Vi glor på fåglar så vi storknar! Tomas Johnsson visar bilder och berättar om fåglar och fågelskådare. Samarrangemang med Bjäre Naturskyddsförening. Stadsbiblioteket Ängelholm, Hörsalen, kl 19.

Lördag 2 dec Adventsvandring i Sibirienskogen. Efter vandringen bjuder arrangörerna på korv, glögg och pepparkakor. Samling Nya torg 9.45 och P-platsen i Sibirien kl. 10.00. Slut c:a 12.30. Samarr. med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel. 070-520 66 14.

Onsdag 31 jan 2018 Naturfotografen Ingemar Skogar har besökt Nya Zeeland och berättar om resan i Stadsbibliotekets hörsal, med start kl 19.00.

Söndag 11 feb 2018 Vinterfågelexkursion i hemmamarkerna under ledning av Thomas Wallin. Får vi se örn i år också? Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna matsäck! Kontakt: Mona Jönsson, tel. 163 38.

Ändringar och eventuella tillkommande arrangemang meddelas i lokala media, på Facebook och hemsidan!