Program januari-augusti 2018

Ons 17 jan Titta på stjärnor! Harry Jansson guidar oss på vinterhimlen. Samling vid Hamnkrogen i Skälderviken kl 19.00.
Kontakt: Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14.

Ons 31 jan Nya Zeeland, landet på andra sidan jordklotet. Ingmar Skogar visar bilder och berättar om dess fantastiska natur.
Stadsbiblioteket, Hörsalen kl 19.00. Kontakt: Bo-Gunnar Edström
070-520 66 14.

Sön 11 feb Vinterfågelexkursion under ledning av Thomas
Wallin. Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna
matsäck! Kontakt: Anna-Stina Arnrup 073-041 95 79.

Mån 26 och tis 27 feb Vad gör vi med plasten? Åtta miljoner ton
plast hamnar i våra hav varje år och tar många sekler för naturen att
bryta ned. Hur påverkar all denna plast miljön och oss människor?
Vad kan vi göra lokalt och globalt?
26 feb kl 13.00–17.00 på Röda Kvarn lyfts frågan om problem och
lösningar med plast i havet genom visning av den hyllade
dokumentärfilmen A Plastic Ocean, följd av panelsamtal och
diskussion. 27 feb kl 19.00-20.00 visas filmen i Stadsbiblioteket, Hörsalen. Samarr. med Söderåsens, Kullabygdens och Helsingborgs
naturskyddsföreningar. Kontakt och föranmälan till 26 februari:
Anna-Stina Arnrup, anna-stina@arnrup.com, 073-041 95 79,
senast fredag 23 feb. Ingen föranmälan till visningen i Hörsalen.
Fritt inträde båda dagarna.

Sön 11 mars Årsmöte och stadsvandring med Johan Brinck.
Samling kl 10 vid Stadshuset för ca 1 tim promenad. Därefter
årsmöte på Folket Hus, Södra Vägen 3. Förmiddagsfika med
smörgås. Anmälan (för smörgåsen!) till Anna-Stina Arnrup, 073-
041 95 79, senast 8 mars.
Motioner till årsmötet ska vara ordförande tillhanda senast 31
januari. Alla är välkomna till vandringen, endast medlemmar till
årsmötet.

14 mars–24 mars (veckorna 11 och 12). Gamla Rådhuset blir
Återbruksverkstad! Låt fantasin flöda – skapa nytt av gammalt
skräp. Prylbytarträff onsdag 14 mars kl. 17–20 . Workshops med skräpkonst i Återbruksverkstaden lördag 17 mars 11-4, onsdag 21 mars 17–20, lördag 24 mars 11–14 och Skräpkonstvernissage kl 19.30–21. Passar alla i alla åldrar. Drop- in, det är bara att stiga på. Material finns på plats. Ledare är Tor Udd, Gisela Jansson och Monica Palmqvist.

Mer information ett par veckor innan. Plats: Gamla Rådhuset, Stortorget.

Tisdag 20 mars Sköra vingar. Ett föredrag om dagfjärilar med Ulf
Westerberg, naturfotograf från Vellinge. Samarr. med
Kullabygdens ornitologiska förening, Bjäre, Söderåsens, Klippans
och Örkelljungas naturskyddsföreningar samt Studiefrämjandet.
Stadsbiblioteket, Ängelholm Hörsalen, kl 19.00.

Söndag 8 april Besök på Øresundsakvariet i Helsingör med Kristin
Johansson som guide. Samling Knutpunkten kl 9.45 för färja till
Helsingör. Ca 20 min promenad till Øresundsakvariet.
Begränsat antal deltagare. Inträde 50 dkr för medlemmar och barn
upp till 12 år, 70 dkr för övriga. Samarr med STF Bjäre-Åsbo.
Anmälan till Bo-Gunnar Edström 070-520 66 14, senast 5 april.

Mån 16 april Kvoack, kvoack – hur låter grodan egentligen?
Tillsammans med grodexperten Thomas Johansson får vi lära oss
de vanligaste svenska grodornas sång och läten. Stadsbiblioteket,
Torgrummet kl 19.00.

Lör 5 maj Vilda ätliga växter. Iréne Westerlund hjälper nybörjare
att komma igång och plocka mat i naturens skafferi. SNF bjuder på
grön drink i det fria. Samling/parkering: Gamla Riksvägen 421,
Hulrugered. (7 km norr om Margretetorps Gästgiveri.)
Två grupper, kl 12 och kl 15. Begränsat antal deltagare.
Anmälan: Helena Bévengut-Lasson, 070-783 88 84 senast 2 maj.

Sön 6 maj Fågelskådningens dag. Thomas Wallin, Anna-Lena
Harmsund och Jan-Erik Bengtsson hjälper oss att känna igen
vårfåglarna. Samling vid Roddklubben i Ängelholm, kl 7.00, slut
cirka kl 10. Kontakt: Anna-Stina Arnrup, 073-041 95 79.

Sön 20 maj Natursnokar på utflykt! Alla barn 2–6 år i vuxens
sällskap är välkomna kl 11–12.30. Gå på upptäcktsfärd i skogen,
spana in vårtecken, titta på alla småkrypen och lyssna på vad
fåglarna sjunger. Var sover alla djuren på natten? Vi bjuder på
blåbärssoppa men ta gärna med egen fika. Anmälan senast 18 maj
till Marja Nordin, 070-203 63 14. Samling Roddklubben,
Nybroskogen.

Tis 5 juni Naturnatten! Information på hemsidan och Facebook när det närmar sig!

Sön 22 juli Fåglar vid Sandön. De långtflygande vadarna är redan
på väg söderut. Thomas Wallin hjälper oss att identifiera dem.
Samling Nya Torg kl 9.00, Sandön, flaggstången, 9.15. Hemkomst
senast 13. Kontakt Mona Jönsson 072-252 63 88.

Sön 29 juli Krabbmetartävling för hela familjen i Vejbystrands
hamn. Samling Hamnen Vejbystrand 10.00. Kontakt: Kristin
Johansson, tel. 070-229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr.

Sön 5 aug Vattendagen! Information på hemsidan och Facebook när det närmar sig.

Söndagar kl 10-12 Tipspromenader i Ängelholms hembygdspark.  Ansvarig är Ulf Örnhag. Naturskyddsföreningen får tillsammans med Hembygdsföreningen och Ängelholms FF dela på eventuellt överskott.

Program juli 2017 –febr 2018

Svampkurs – 3 eller 4 träffar ute i naturen!

Lär dig vanliga matsvampar och farliga förväxlingssvampar samt få tips om tillagning och förvaring. Kursen omfattar fyra träffar (för nybörjare) eller tre träffar (för dig som kommit förbi nybörjarstadiet). Du kan delta valfritt antal gånger (anges vid anmälan).
Datum: Söndagarna 20 aug (introduktion för nybörjare) samt 3 sept, 17 sept och 1 okt.
Tid: kl 10.00 till cirka 14.00
Kursavgift: 175 kr per gång, alltså 700 kr om du går alla fyra gångerna, 525 kr för tre gånger och 350 kr för två gånger.
Anmälan: direkt till kursledaren, svampkonsulent Dicte Helmersson, e-post: dicte@telia.com, mobil 070-659 22 24. (Vid anmälan: Ange vilka kurstillfällen du vill delta i.)
OBS! Kursen har tidigare år snabbt blivit fulltecknad. Eventuellt anordnas ytterligare kurser/exkursioner. Mejla kursledaren för mer information!

Aktiviteter:

Hela sommaren Strand- och havsaktiviteter. Programmet finns under separat flik i huvudmenyn”Mitt Hav”.

Söndag 30 juli Ängens dag. Vi röjer ängen i Skillinge. Samling Nya torg kl 9.00, Lafogdabron i Munka Ljungby 9.15. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel 070-520 66 14.

Söndag 6 aug Vadarfågelskådning vid Skäldervikens strand. Thomas Wallin guidar. Samling Nya torg kl 9.00, hemfärd ca kl 12. Kontakt: Jan-Erik Bengtsson, 070-371 34 01.

Söndag 13 aug Krabbmetartävling för hela familjen i Hamnen, Vejbystrand 10.00–c:a 12.30. Kontakt: Kristin Johansson, tel. 070–229 04 94. Anmälningsavgift 20 kr. Ta med hink och agn. Stadsbussen linje 2 går mellan Ängelholm och Vejbystrand.

Lördag 26 aug Besök på Björkelund, Halmstads Naturskyddsförenings gård vid Fylleån. Följ med på en blomstervandring genom trädgård, slåtteräng, hed och naturbetesmark. Ebba Werner guidar. Ebba fick i år Naturskyddsföreningens utmärkelse Silverfalken för sina insatser på Björkelund. Anmälan till Anna-Stina Arnrup senast 24 augusti, anna-stina@arnrup.com, tel 0730-419 579. Max 20 deltagare. Samling Nya Torg kl 9, hemma senast kl 15. Ta med matsäck!

Tisdag 12 sep Framtiden för små vattenkraftverk? Vi besöker Rössjöfors kraftstation i Munka Ljungby. Lars Höjerup guidar och berättar om kraftverkets historia och planer för framtiden. Samling Nya Torg kl 18 eller Rössjöforsvägen 13, kl 18.20. Samarrangemang med STF Bjäre-Åsbo.
Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14

Onsdag 20 sep Café Planet – Hållbara transporter. En stor del av våra utsläpp av växthusgaser kommer från trafiken. Hur ska vi minska dem? Kan vi utforma våra samhällen så att det blir lätt att göra rätt? Inledare är Lena Winslott Hiselius, docent i trafikplanering vid LTH. Därefter diskussion. Café Planet är Studiefrämjandets forum för hållbar utveckling. Stadsbiblioteket Ängelholm, Torgrummet, kl 18.30.
– Det finns även möjlighet att diskutera och studera ämnet mer:
Föreningen Rädda Pyttebroområdet – Värna Ängelholms oaser planerar en studiecirkel till hösten på temat hållbara transporter i Ängelholm. Behövs en ny bilväg till stationen? Var ska den gå? Kommer vi i framtiden att åka med självkörande bilar som är så effektiva att inga nya vägar behövs? Vill du vara med? Kontakta Karin Stenholm, e-post: kulingvarning@yahoo.com.

Lördag 23 sep Vattendagen i Ängelholm kl 10-15. En dag full av vattenanknutna aktiviteter för hela familjen enligt särskilt program på hemsida och Facebook, Naturskyddsföreningen Ängelholm. Kontakt: Kristin Johansson tel 070-229 04 94

Söndag 24 sep Natursnokarna: Titta på myror och andra småkryp! För barn 2-6 år i vuxens sällskap. Kl. 11–12.30. Samling vid Roddklubben. Ta med fika! Begränsat antal deltagare. Anmälan till Marja Nordin, tel 070-203 63 14, senast 22 september.

Lördag 30 sep Vandring på Kullaleden. Vi fortsätter där vi slutade förra hösten, med början i Himmelstorp och vandrar till Mölle, ca 4 km. Medtag fika! Samling Nya torg kl 9.00 eller Himmelstorp 9.30. Hemkomst senast 14.00. Samarr med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström tel 070-520 66 14.

1-8 oktober Miljövänliga veckan: Fräsch på riktigt!
Söndag 1 okt finns vi i Hembygdsparken i anslutning till Tipspromenaden kl 10-12.
Lördag 7 okt kl 11–15 Tillverka dina egna fräscha och miljövänliga produkter. Birgitta Karlsson lär oss göra tvål och schampo. Plats: Frejagårdens förskola, Valhall Park, Skålgropsvägen 27, Ängelholm. Begränsat antal deltagare. Anmälan till Helena Bévengut Lasson, tel 070-783 88 84, senast 5 oktober.
Kostnad: 100 kr. Stadsbuss linje 2 stannar vid Valhall Park.

Tisdag 7 nov Vi glor på fåglar så vi storknar! Tomas Johnsson visar bilder och berättar om fåglar och fågelskådare. Samarrangemang med Bjäre Naturskyddsförening. Stadsbiblioteket Ängelholm, Hörsalen, kl 19.

Lördag 2 dec Adventsvandring i Sibirienskogen. Efter vandringen bjuder arrangörerna på korv, glögg och pepparkakor. Samling Nya torg 9.45 och P-platsen i Sibirien kl. 10.00. Slut c:a 12.30. Samarr. med STF Bjäre-Åsbo. Kontakt: Bo-Gunnar Edström, tel. 070-520 66 14.

Onsdag 31 jan 2018 Naturfotografen Ingemar Skogar har besökt Nya Zeeland och berättar om resan i Stadsbibliotekets hörsal, med start kl 19.00.

Söndag 11 feb 2018 Vinterfågelexkursion i hemmamarkerna under ledning av Thomas Wallin. Får vi se örn i år också? Samling Nya torg kl 10.00, åter ca kl 13. Kikare och gärna matsäck! Kontakt: Mona Jönsson, tel. 163 38.

Ändringar och eventuella tillkommande arrangemang meddelas i lokala media, på Facebook och hemsidan!