Aktiviteter 2024

På denna sidor listas Naturskyddsföreningens aktiviteter i Ängelholms kommun. Aktiviteter tillförs och tas bort löpande.

Cykelparader för klimatet 22 mars och 25 maj
Klimatgruppen anordnar cykelparader på fredagen den 22 mars 16.00 och lördagen den 25 maj 11.00. Cykelparaderna startar på Stortorget i Ängelholm. Därefter cyklar vi en runda i centrala stan och avslutar på Stortorget. Det går fint att komma på spark eller andra cykelvarianter. Har du en rolig banderoll, en trumpet eller en schysst hatt? Kom som du vill! Ta gärna med fika så avslutar vi med den på Stortorget.

Utflykt till våtmark på Hästhagens gård 12 maj
Söndagen den 12 maj ordnas en utflykt till våtmarken på Hästhagens gård på Aggarpsvägen 592. Vi besöker Rikard och Marianne Åkesson som fick Ängelholms kommuns miljöpris 2023 för insatser med återvätning av dränerad våtmark. Vi inleder med information från Rikard och Marianne om projektet, gårdens betesmarker, slåtterängar med mera. Därefter blir det rundvandring med fokus på artsinventering som vi redovisar och pratar om när vi avsluter med gemensam fika/korvgrillning. Observera att gummistövlar rekommenderas.

Föranmälan, mer information och samåkningsplanering meddelas till Peter Shaw på 070-8878379 eller peter.shaw@hamn.nu

Samling vid Nya torget i Ängelholm klockan 09.30 för samåkning.

Krabbmetartävling i Vejbystrand 18 augusti
Var med och tävla om att fånga flest krabbor på en timme. Ta med egen metutrustning, agn och hink. Håv är inte tillåtet. Avslutas med prisutdelning och diplom.
Datum: Söndagen den 18 augusti kl. 10.00-12.00
Plats: Vejbystrands hamn
Kontakt: Kristin Johansson, 0702-290 494

Kulturpromenad i Pyttebroområdet 1 september

Naturskyddsföreningens klimatgrupp deltar i kulturpromenaden i Pyttebroområdet på söndagen den 1 september klockan 10-13. Kom och prata klimat med klimatgruppen.

Bytesprojekt
Naturskyddsföreningen i Ängelholm kommer under 2024 att arbeta för att motverka ”slit och släng”, och för att undvika masstransporter från låglöneländer. Det kan exempelvis ske genom byteshörnor på bestämda platser. Kontakta Bengt-Åke Bengtsson på 0723-170 304 om du vill vara med att arbeta för detta.

Arrangemang om klimatomställningen i Ängelholms kommun
Klimatgruppen planerar en aktivitet om lokal klimatomställning, men datum är för närvarande inte bestämt. Troligtvis blir det under hösten.

Hur klarar vi klimatomställningen i Ängelholms kommun? Vad kan kommun, företag, lantbrukare, medborgare och politiken göra, och hur undviker vi att skapa nya problem vid omställningen? Ett arrangemang med presentationer av sakkunniga och moderatorledd diskussion, för både medborgare och politiker.